Visioner, värdegrund och inställda tåg

Visioner, värdegrund och inställda tåg 1

Ibland är inte visioner och värdegrunder nog. Saker och ting i den förbenade verkligheten lägger krokben för dom stora orden och det krävs snabba beslut för att lösa situationen. Samt, vill jag tillägga, förberedda egenföretagare och ekonomiska muskler.

När jag på arbetsgivarens bekostnad skulle ta mig hem från den senaste tjänsteförättningen i Karlshamn revs en kontaktledning ned på en mindre ort i Skåne. Resultatet blir, då utbyggnad och underhåll av den svenska infrastrukturen inte är vår starkaste gren här i landet, ett ganska omfattande tågkaos i landets mest södra landskap.

Då hjälper det föga att helstatliga Infranord håller sig med en vision att dom skapar framtidens spår. Ingen tröst står heller att finna i värdegrunden som bl.a. statuerar att Infranord vill bygga en kultur där medarbetare visar respekt för varandra, kunder och omvärld samt för verksamhetens resurser.

Den rådige och någorlunda välbemedlade resenären får söka andra alternativ. Själv beslutade jag mig för att ta en Taxi från Kristianstad till Halmstad. Som tur består taxibranschen, även om den är omgärdad av statliga regleringar, av privata företagare. Jag kan sålunda varmt rekommendera Taxi Dennis i Kristianstad, nästa gång ni besöker staden får ni gärna ringa 0735-409080 och hoppas på att dom har en droska tillgänglig.

Förutom att Dennis själv var en trevlig karl och utmärkt duktigt på att framföra fordonet imponerades jag av att han, förutseende nog, på förfrågan klart och redigt gav mig priset på resan. Till skillnad från alla avancerade bokningssystem som man stöter på slog han upp priset i en pärm. Där har vi idealet som hela taxirörelsen bör söka att efterlikna.

Två intressanta frågor glömde jag dock ställa till Dennis. Vad är hans vision och värdegrund?

Eller kan det vara så enkelt att Dennis, egenföretagare inom taxibranschen som tillsammans med sin sambo jobbar hårt för att få snurr på verksamheten, ägnar sig helt och hållet åt företagets kärnuppgift? Att tryggt och trevligt förflytta folk från punkt A till punkt B? Givetvis iakttagande alla dom regler och förordningar statsmakten omgärdar hans spirande verksamhet med.

Jag tror att Dennis tycker det räcker med att se till att han gör det han ska. För egenföretagaren är det nämligen så att hårt arbete och en positiv attityd är det som får pengarna att komma in. Värdegrunder och visioner av mer eller mindre luftig och intetsägande karaktär får stryka på foten för hårt och hederligt arbete. Till kundernas fromma eftersom dom får det dom vill ha. Till statens fromma eftersom dom fått för sig att hårt arbete skall beskattas. Till mina medresenärers fromma eftersom dom slapp en sur och stressad medelålders karl på den ersättningsbuss som kanske skulle dyka upp någon gång.

En ytterligare fundering man kan ha är varför man alls talar om höghastighetståg? Vore det inte bättre att se till och underhålla och bygga ut den nuvarande infrastrukturen? Så att resenärer slipper dom återkommande trafikstoppen? För oss som reser i exempelvis Skåne är det ingen nyhet att vi är både många och trötta på återkommande strul. Kanske ska vi kräva att taxibranschen förstatligas så att vi förstör den också? Då kan vi vara helt säkra på att exakt 100% av resenärerna, t.o.m. vid kassa stadgade medelålders män, får stå och glo i fjärran när dom förgäves väntar på ersättningstrafiken.

Eller, om vi nu ska envisas med att hålla fast vid storskaliga socialistiska lösningar, så ordnar vi att helstatliga företag sysselsätter sig med det dom ska. I fallet Infranord är det att fixa så att spår, signaler och kontaktledningar fungerar. Visioner och värdegrunder är en dålig ersättning för tågkaos.