Vad vi kan lära oss av det muslimska brödraskapet

Vad vi kan lära oss av det muslimska brödraskapet 1

Jag lyssnade häromdagen på Mohamed Omars intervju [1] med Sameh Egyptson där de diskuterar Egyptsons nya bok i vilken Egyptson beskriver hur det muslimska brödraskapets (MB) infiltrerat Sverige. Det är verkligen smaskigt material som alla borde lyssna på. Man måste helt enkelt ge ära åt de som ära förtjänar, muhammedanerna inom det muslimska brödraskapet är sannerligen en bakslug samling män som vet precis hur de på ett oskyldigt sätt ska krypa upp i moder Sveas varma famn för att därefter girigt suga på hennes – av skattemedel – fylliga tuttar. Tormund skulle vara stolt.

Om man ska försöka sammanfatta MBs syn på samhället och deras strategier så verkar det vara detta:

  1. Taqiya, ljug helt skamlöst, spela aldrig med öppna kort med utomstående om lögnen gagnar din organisation.
  2. Samhället är förstört, satsa på att bygga upp ett samhälle i samhället med egen sjukvård, egna domstolar, företag, välgörenhetsorganisationer osv.
  3. Sug maximalt på statens spenar, skapa tusen fejkade organisationer med en medlem vardera, starta föreningar, driv skolor, ja syssla med allt som ger tillgång till skattemedel som sedan kan slussas till moderorganisationen eller användas för det övergripande syftet. Varje krona som du inte roffar åt dig går till dina fiender!
  4. Samarbeta med vem som helst om det kan fungera som en täckmantel för att missionera. Skaka hand, le och ha en vässad kniv redo för när ryggen blottas.
  5. Sätt din etnicitet och klan först, spara alltid alla viktiga positioner för familjemedlemmar, släktingar eller åtminstone landsmän.

Så kan vi emulera det och bygga en frihetlig rörelse på dessa punkter? Punkt 2 är givetvis sann och riktig, även vi borde eftersträva att göra staten överflödig genom att ersätta dess roller. Visst vore det bättre om man kunde ringa en privat säkerhetsfirma än att behöva ringa polisen och en privat domstol är i alla lägen att föredra över att dömas av islamistiska nämndemän. Det verkar ha varit genom att satsa på punkt 2 som arbetarrörelsen fick sådant genomslag, tänk bara på konsum, unga örnar, ABF, studiecirklarna, kollon och facken. Man kunde spendera hela sitt liv och alla sina pengar inom rörelsen.

Punkt 5 är även den sann och riktig, meritokrati i all ära men ofta är den främsta meriten faktiskt den att man delar kultur och till och med blodsband. Anställ eller lej ut jobb din kusin och de som delar din övertygelse, gynna aldrig de som tycker det är moraliskt att råna dig (dvs de som förespråkar hög skatt, fri invandring och annat renodlat omoraliskt).

Men punkterna 1, 3 och 4 är sådant som tar emot för oss svenskar. Det ligger inte i vår natur att blåljuga någon i ansiktet. Att det är effektivt kan vi dock inte förneka, det finns trots allt väldigt många moskéer och friskolor i Sverige idag som på papper är fristående men som egentligen tillhör MB och som alla finansieras med just dina hårt förvärvade kronor. Antalet frihetliga friskolor och dagis verkar däremot beklämmande nog vara noll och samlingslokaler inte så många fler.

Kan man överhuvudtaget tänka sig en högerrörelse som agerar på samma sätt, som ljuger och lever på skattemedel? Det främsta problemet i tankeexperimentet är att allt med en touch av islam har både implicit och explicit stöd av statsmakten. MB kan ljuga och bedra till stor del eftersom staten och kommunerna villigt ser mellan fingrarna. Till och med när lögnen är uppenbar så låtsas staten som att den har blivit lurad och en och samma islamistiska extremist kan obehindrat rör sig mellan organisationer och föreningar utan att statsmakten vidtar åtgärder, viljan saknas. Att smygstarta ett dussin föreningar som på något sätt har anknytning till en frihetligt nationalistiska rörelse vore dock mycket svårare eftersom granskningen skulle vara stenhård från dag ett och viljan att slå ner på högern finns alltid.

Det är dock intressant att MB lyckats med ungefär samma strategi i Egypten där de aktivt motarbetats så hårt att vissa företrädare fått smaka på repet [2], ett öde vi libertarianskt eller nationellt lagda inte riktigt ännu behöver frukta i Sverige (vi behöver endast vara rädda för att hängas ut i media som nazifascister, få vår ekonomi förstörd och inte kunna vistas i offentliga miljöer utan att bli trakasserade). Det är därmed kanske ändå en tanke värd att utforska. Ett annat stort problem för just oss med skrupler är att när man väl livnär sig via skattemedel så lär ens övertygelse om att avveckla sina egna inkomstkällor avta en smula men hur osmakligt och psykologiskt skadligt det än är att försöka bygga upp något på skattemedel så bör även vi minnas att de skattepengar vi inte roffar åt oss istället faktiskt går till fienden. Låt därmed tusen frihetliga idrottsföreningar, friskolor, studiecirklar och välgörenhetsorganisationer blomstra! Men berätta för bövelen inte åt någon, i synnerhet inte era medlemmar, att det ni eftersträvar är att sänka staten och förinta sosseriet!

Det största problem vi möts av är troligtvis sammanhållning över tiden, islam agerar som kittet som håller ihop MB och som gör att de kan ljuga och bedra åt andra i generationer efter generation. De har ett långsiktigt syfte som fyller dem med vitalitet och kämpaglöd och de tror att de går guds ärende. En vag tanke om frihet kan svårligen tjäna samma syfte för oss. Om man främst engagerar sig ideologiskt för att man fritt ska få röka på efter att man besökt kvarterets horhus så lär inte några multigenerationella projekt sjösättas. Var ska vi hitta långsiktigheten? Vad kan skapa den låga tidspreferensen som vi behöver? Kan en långsiktig strävan överhuvudtaget existera utan ett religiöst fundament?

Med den frågeställningen och inga svar rundar jag av dagens inlägg och uppmanar er att stödja Egyptsons fantastiska arbete genom att köpa hans bok. Och som slutkläm när man talar om individer som har fått smaka på repet så är Sayyid Qutbs reflektioner över USA [3] väldigt läsvärda. Det är svårt att inte hålla med om följande:

I fear that a balance may not exist between America’s material greatness and the quality of its people. And I fear that the wheel of life will have turned and the book of time will have closed and America will have added nothing, or next to nothing, to the account of morals that distinguishes man from object, and indeed, mankind from animals.

Så rätt han hade, USA och resten av västvärlden har mycket riktigt inte utvecklat någon moral som skapar en distinktion mellan människan och materiella objekt, istället har vi reducerats till biologiska automatoner. Det finns kanske fler saker vi kan lära oss av MB än bara det organisatoriska?

  1. Mohammed Omar – NYTT PODDAVSNITT: Erövringen – hur islamister påverkar det svenska samhället
  2. Wikipedia – Sayyid Qutb
  3. Sayyid Qutb – The America I have Seen