Vad är frihet? Finner man friheten när man dansar extatiskt i sin pundarkvart med blod(bajs?)fläckar på trosorna och med en kanyl i handen? Är frihet att kunna leva som en slusk utan några ambitioner och krav, att tillåta sig själv att svulla i sig chips och läsk och fullständigt skita i allt vad kroppslig estetik eller ordning heter? Är det den sortens frihet vi kämpar för? Hade unionens fäder det i åtanke när de sa Life, Liberty and the pursuit of Happiness? Tågade Dacke mot Vasas tyranni så att alla svenskar skulle kunna ”älska sig själv som de är”?
Oavsett vad våra frihetstörstande förfäder hade i åtanke så är det den sortens frihet som liberalismen och socialismen har skapat, inte frihet från skattmasen eller från den statliga indoktrineringen, nej frihet från alla ambitioner och ädlare strävan! Men inte bara det, det är inte ens tillåtet att kritisera lättjan vilket reaktionerna till mitt inlägg om p-piller [2] visade, luftar man någon som helst kritik mot friheten att vara en otvättad slusk som är en slav under sina basala drifter så är man en incell, en vit kränkt man eller en reaktionär fascist.
Och visst har vi alla en liten vänsterdemon som lurar där inne i vårt undermedvetna. En demon som i raseri vill göra uppror mot, och riva ned, allt vackert och dygdigt eftersom demonen innerst inne inte tror att den själv är kapabel till något av värde, jag är underlägsen och därför ska jag riva ned allt till min nivå, fan ta den som ställer några krav! Mäster Ted Kaczynski beskrev det kort och koncist i sitt manifest [1].
17. Art forms that appeal to modern leftish intellectuals tend to focus on sordidness, defeat and despair, or else they take an orgiastic tone, throwing off rational control as if there were no hope of accomplishing anything through rational calculation and all that was left was to immerse oneself in the sensations of the moment.
9. The two psychological tendencies that underlie modern leftism we call “feelings of inferiority” and “oversocialization”. Feelings of inferiority are characteristic of modern leftism as a whole
10. By “feelings of inferiority” we mean not only inferiority feelings in the strict sense but a whole spectrum of related traits; low self-esteem, feelings of powerlessness, depressive tendencies, defeatism, guilt, self-hatred, etc. We argue that modern leftists tend to have some such feelings (possibly more or less repressed) and that these feelings are decisive in determining the direction of modern leftism.
11. When someone interprets as derogatory almost anything that is said about him (or about groups with whom he identifies) we conclude that he has inferiority feelings or low self-esteem. This tendency is pronounced among minority rights activists, whether or not they belong to the minority groups whose rights they defend.
Man kan kalla det för Nietzscheanskt ressentiment [3] eller blott barnslighet, en envis vägran att växa upp och ta ansvar för sitt liv. Den moderna människan är det eviga barnet, fångad i ett raseriutbrott mot allt i kulturen som ställer krav eller strävar efter något större. Vi frågar oss varför vi inte byggt rymdimperiet, fått Sahara att blomstra eller ens har överljudsplan? Svaret finns att skåda i Libressereklamen, tror du att en kultur som premierar lättjan, det fula och det mest basala i den mänskliga naturen någonsin kommer sträcka sig efter stjärnorna? Kan ett folk som producerar menskonst istället för katedraler gör annat än förfalla?
Vill du göra revolt mot den moderna världen? Skapa ett liv av skönhet och glädje, skönhet i din kropp, skönhet i din bostad, skönhet i din omgivning, skönhet i dina tankar. Möt livets utmaningar graciöst och med ett leende, dras inte ned i smutsen av pöbelmentaliteten. Ett vackert liv kan aldrig vara ett vänsterliv, skönheten är höger sannaste manifestation och det är i skönheten som friheten och lyckan finns, friheten att skapa inte att blott konsumera, friheten att sträva inte blott existera och friheten att förbättra inte blott riva ned.
“Beauty reminds us that we are more than mere matter and that we long for meaning from outside ourselves. And that is why modernity hates it.” – Dean Abbott
- Ted Kaczynski – Industrial Society and Its Future
- Johan Simu – P-pillrets konsekvenser
- Wikipedia – Ressentiment
En skopa reaktionär, en skopa libertarian och ett kryddmått primitivist.