Mördande Reklam och Hyperindividualism


Mördande Reklam och Hyperindividualism 1Jag har svårt att välja min personliga favorit bland Goops stora utbud av produkter. I tidningen SvD läser jag om helande kristaller som ska laddas i månljus och den s.k. vaginastenen som tydligen ska förbättra den sexuella hälsan. Företaget marknadsför även ett vaginadoftande stearinljus för det facila priset av 75 dollar!

Det är den oscarsbelönade skådespelerskan Gwyneth Paltrow som står bakom det pekuniärt lönsamma bedrägeriet. Ett samma andas barn som de kvacksalvare som förr i tiden drog omkring på marknader i akt och mening att befria folk från deras pengar.

Nu är det ju inte vem som helst som har råd att hysta upp 75 dollar för ljus som doftar vagina, eller 119 dollar för ett “travel meditation kit”. I Goops fall är det så att man jagar den andefattiga och ekonomiskt starka medelklassen.

Med tanke på hur otroligt naturligt, organiskt och miljömedvetet allt i Goops produktsortiment är, om man får tro företagets egen marknadsföring, ligger det i farans riktning att huvuddelen av deras konsumenter låter sig ledas av en svensk tonårsflicka i klimatfrågor. Med stor sannolikhet kommer inte Trump slösa särskilt mycket av sin kampanjbudget för att vinna deras röster.

Att företag som Goop, med en framgångsrik skådespelerska som Gwyneth Paltrow som galjonsfigur, får ett sådant genomslag med sitt kvacksalveri är givetvis inte förvånande. Samtidigt är det djupt bekymmersamt.

Djupt inne i människans DNA tycks det ligga en önskan om mening och mål här i livet. Länge var det så att religionen erbjöd hopp och lindring i det som för många människor var en ren jämmerdal. Det var fattigt och eländigt, kvinnor dog i barnsäng och barnen dog de också. Mellan år 1751 till 1790 var den beräknade återstående medellivslängden vid födseln för en man i Sverige 33,72 år, för kvinnor 36,64 år! Det fanns för stora delar av befolkningen inget annat alternativ än att försöka överleva bäst det gick.

Med tiden har vi ökat livslängden, skaffat oss teknik för att kunna utföra arbetet lättare och, mer än något, fått tid över till annat. Vi har till stora delar blivit våra egna herrar och något övermodigt förkastat de principer som styrt livet förr om åren. Det blir lätt för mycket att hantera för människor som från början saknar en stabil grund att stå på. De blir enkla mål för falska profeter som Gwyneth Paltrow och hennes medfinansiärer. Visserligen till priset av att eftertanke, sunt förnuft och kritiskt tänkande får stryka på foten. Men det är nog inget som vidare bekymrar dem som räknar ihop vinsten på sista raden.

Det största problemet tycks vara att människor i västerlandet är så väldigt individuellt lagda att dom helt enkelt förkastar principen att vilja underordna sig det som uppfattar som förlegat auktoritärt.  Som bekant är det inget större problem för människor från Mellanöstern. Tvärtom verkar stora delar av den befolkningen hänge sig åt primitiv klanmentalitet och politiskt färgad religionsutövning. I västerlandet uppfattar vi oss som upplysta och kloka nog att vara hyperindividualister.

Eller är det så att västerländska människor förkastar kristendomen av den enkla anledningen att religionsutövningen ställer krav på en regelbunden tillbedjan i särskilda tempel? Kan det spela in att man bör uppträda på ett visst sätt och därmed förlorar möjlighet att utveckla en specifik individualism? Något lurt är det iallafall när företag kan sälja stenar som ska placeras i kroppsöppningar där solen inte skiner in!

Det bekymmersamma, från min synpunkt, är inte att folk befrias från sina pengar. Utan att människor helt frivilligt exercerar ett så dåligt omdöme. När det gäller vaginastenarna kommenterade gynekologer att de snarare stjälpte än hjälpte när de användes. Med förlov sagt behöver man kanske inte vara gynekolog för att begripa det. Besvikna kunder stämde företaget som betalade 1,5 miljoner dollar och sedan fortsatte sälja skräpet.

Kanske är det ett resultat av att vi i alltför stor utsträckning gett upp den individuella förmågan till eftertanke eftersom vi tror att någon annan kommer till vår räddning? I Sverige kan vi alltid lita på att det finns någon form av myndighet som hanterar våra felaktiga livsval, i USA vänder man sig med fördel till en aggressiv advokat. I båda fallen lämnas det personliga ansvaret över till någon annan.

Att Gwyneth Paltrow et al. i marknadsföringen av produkterna och sig själva framstår som fräscha, framgångsrika och lyckliga har nog att göra med att det är deras jobb. Jag förvånas aldrig över att de inte alls, eller åtminstone mycket sällan, syns osminkade, glåmiga, sura och överviktiga på bild. En kvinnlig hollywoodstjärna som inte prompt tappar sina gravidkilon eller i övrigt framstår som en vanlig människa har nog gravt missförstått sin arbetsbeskrivning från drömfabriken.

Till sist, min absoluta favoritprodukt från Goops webbutik är GOOPGLOW Morning Skin Superpowder! För 12 dollar får du fem paket med 3 gram pulver i varje som du löser upp i vatten och dricker. “A power shot of antioxidants” som reducerar rynkor och problem som uppkommer i samband med bestrålning av vanligt solljus. Innehåller 833 procent av dagsbehovet av vitamin C och 167 procent av vitamin E!

Man skulle med andra ord också kunna marknadsföra det som ett oerhört dyrt sätt att pinka ut onödigt vitamin C och E, jag undrar just varför man inte gör det?

 

Återstående medellivslängd enl. SCB