Socialisten på Volvo Cars


Socialisten på Volvo Cars 1Många ögonbryn höjdes och ett glädjerus svepte genom den klimatfascistiska rörelsen, kanske mest av allt hos Sveriges miljöpartister, när den verkställande direktören för en kinesisk fordonstillverkare i veckan prompt krävde förbud mot bensin- och dieselbilar.

Man får, eftersom inga hot ännu framförts från den kinesiska ambassaden i Sverige, antaga att uttalandet var förankrat på högsta ort hos Zhejiang Geely Holding Group, majoritetsägare i Volvo Cars.
Med jättelika kinesiska företag är det nämligen en sak som är säker. Dessa existerar och verkar inte utan kommunistpartiets godkännande och insyn.

Finansmarknadsminister, tillika bråkrör för MP, Per Bolund uttalar sig gillande och konstaterar underförstått hotfullt i SvD; ” Att politikerna börjat peka med hela handen har bilindustrin uppenbarligen förstått…”!
Han fortsätter med att konstatera att det från 2030 kommer vara förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Så är hugget sten eftersom det avtalats med de två klippor som regeringen lutar sig mot i JÖKEN, nämligen de sexuellt och kriminalpolitiskt frimodiga centerpartisterna och “ständigt under 4 procentspärren”-liberalerna.

Det mest intressanta i uttalandet är att vd Håkan Samuelsson frankt konstaterar, som vore det en naturlag, att “Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament.”!
Smaka på den slutsatsen, kära vänner och ovänner. Karln outar sig som ärkesocialist! Han har med all sannolikhet gått ut Geelys partiskola med högsta betyg, bra jobbat Håkan!

För den som läser på om Volvos historia, företaget grundades 1926, framstår incitamenten att bygga svenska bilar och tjäna sig en hacka på projektet som en grundläggande förutsättning.
Men det var ju klart på den gamla onda tiden när det inte var fult att göra saker eftersom man kunde tjäna pengar på det. Nu för tiden måste man också ha en mission att förbättra världen. Helst kombinerad med en god värdegrund och en massa dokument som förklarar varför jämställdheten blir total, klimatet helt balanserat och gatorna belagda med guld bara konsumenten köper produkten just jag tillverkar och säljer!

Att politiker som Per Bolund sätter en fullständig tilltro till lagstiftning är känt sedan länge. Förbjuder man exempelvis kärnkraft i Sverige förbättras klimatet. Plastpåseskatt i Sverige ger mindre nedskräpning i världshaven, man har faktiskt konstaterat att engelska stränder nu har större problem med gamla munskydd som flyter iland än plastpåsar. Svensk narkotikapolitik är också, enligt politikerna, i högsta grad framgångsrik eftersom knarkarna jagas med blåslampa och dör som flugor. Vårt genomreglerade utbildningssystem ska vi inte tala om, nobelpristagare produceras på löpande band!

En intressant aspekt är vad Håkan Samuelsson inte nämner i sammanhanget. Exempelvis hur man tänkt sig att alla i Norrlands inland, där vintrarna är långa och kalla och avstånden betydande, skall klara sig med eldrivna bilar.
Sverige består ju inte enbart av en skitnödig och klimatnervös medelklass i Stockholm, Göteborg och Malmö. Norrland är en realitet för dem som bor där, det existerar inte bara på vykort eller som mål för volvodirektionens jaktresor. För vissa människor kommer en dåligt utbyggd ladd-infrastruktur och i kyla illa fungerande batterier vara en sur realitet.

Kanske hoppas Hr. Samuelsson på att staten ska hjälpa till med att bekosta infrastrukturen? Om han i god tid går ut och visar sina goda intentioner kanske han får chansen att ösa ur det ymnighetshorn som vi skattebetalare bistår med?
Det kan jag personligen tycka är lite surt. Mina skattepengar, om jag nu alls ska känna den mest avlägsna motivation att betala in dem, ska definitivt inte gå till att subventionera vinsten till kinesiska företag! Faktiskt inte till några företag alls…

Håkan Samuelsson får vackert, och i samarbete med den övriga industrin, sätta sig ner och fundera ut hur det lösas helt själv.
Incitamentet får vara löften om framtida aktieutdelningar!

Under tiden väntar vi med spänning på hyllningarna från den övriga klimatfascistiska rörelsen. Greta kommer väl omsider att ge sitt nådiga gillande och få en eldriven Volvo i gåva den dagen hon klarar kortet. Mer militanta klimatfascister kan tänkas genomföra sympatiaktioner och bränna några bensinmackar för att skynda på utbyggnaden av laddstationerna.

Vi som inte gillar godhetsknarkande direktörer i kinesiska koncerner får rösta med fötterna och köpa bilar av andra tillverkare!